Svenska föreningen för upphovsrätt - SFU

Svenska föreningen för upphovsrätt (SFU) bildades den 27 april 1954. Enligt stadgarna ska föreningen genom föredrag, diskussioner, publikationsverksamhet m.m. främja kunskapen om upphovsrätten och bidra till detta rättsområdes fortsatta utveckling. Rättsområdet omfattar även upphovsrätten närstående rättigheter, såsom utövande konstnärers, ljud- och filmproducenters, databasproducenters och radio- och tv-bolags rättigheter.

Sedan snart 70 år har SFU fungerat som en mötesplats för kvalificerade upphovsrättsliga diskussioner. Vid föreningens möten framträder regelbundet svenska och internationellt verksamma experter på upphovsrätt.

Årsmöte 2019

Föreningen tar inte själv ställning i rättspolitiska frågor och svarar därför inte heller på remisser. Bland medlemmarna finns företrädare för alla rättighetshavargrupper, personer verksamma inom medie- och teknikbolag, akademiskt verksamma personer, advokater, företrädare för utbildnings- och bibliotekssektorn samt andra personer som rent allmänt är intresserade av upphovsrätt. Föreningen välkomnar som medlem var och en som vill fördjupa sina kunskaper i upphovsrätten och dess närstående rättigheter. Även en organisation kan söka medlemskap som så kallad stödjande medlem.

SFU är en av huvudmännen för tidskriften NIR - Nordiskt Immateriellt Rättsskydd/Nordic Intellectual Property Law Review.

Föreningen är sedan 1950-talet ansluten till Association Littéraire et Artistique Internationale (ALAI), bildad i Paris år 1883. ALAI grundades år 1878 i Paris under beskydd av Victor Hugo och har sedan dess genom kongresser, studiedagar och resolutioner behandlat alla slags frågor av upphovsrättsligt intresse. ALAI spelade en betydelsefull roll för tillkomsten av Bernkonventionen år 1886 och vid revisionsarbetet med konventionen. ALAI deltar som observatör eller som inbjuden gäst vid internationella organisationers möten, såsom vid konferenser anordnade av FN-organet World Intellectual Property Organization, WIPO, med säte i Genève, i förekommande fall på regeringsnivå. ALAI arrangerar sedan flera decennier en årlig internationell kongress eller studiedagar i något av sina medlemsföreningarnas hemland.

ALAI:s ledning: (Övre raden) Jean Cavalli, Pierre Sirinelli, Jan Rosén
(Mellanraden) Juan José Marin, Silke von Lewinsky, Ysolde Gendreau, Fabienne Brison
(Nedre raden) Jane Ginsburg, Frank Gotzen (president)

Föreningens årsmöte med middag och föredrag har flyttats fram till torsdagen den 24 september. Läs mer och anmäl dig här.

Våravslutning måndagen den 8 juni är inställd på grund av Covid-19.

Save the date: Nordiskt upphovsrättssymposium i Tromsø den 6-8 juni 2022. Notera att symposiet senarelagts ett år.

Välkommen till SFU:s årliga studiedag tisdagen den 10 december 2019! Ämnen: Upphovsrättsliga avtal i ett nytt medielandskap, ny rättspraxis samt uppdatering om pågående lagstiftningsarbete. Mer information och anmälan här.

CopyrightVisby: Inspelningar av föredragen samt presentationsbilder är nu tillgängliga på http://copyrightvisby.se.